Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van PetraJose - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van PetraJose - WaarBenJij.nu

Kandy

Door: Petra en Jose

14 December 2018 | Sri Lanka, Kandy

De belangrijkste attractie van Kandy is het Sri Dalada Maligawa, het paleis van de Heilige Tand. Het is een van de meest heilige plaatsen voor boeddhisten over de hele wereld. Bij de ingang hebben we prachtige waterlelies gekocht om te offeren. Ze hadden een heerlijke geur, maar je mag er niet aan ruiken. Drie keer per dag vindt er een ritueel plaats. Ook is dan de vergulde houder met het relikwie gedurende een uur te bewonderen. Mensen staan er uren voor in de rij om het vervolgens misschien 1 minuut te mogen bewonderen. Het was er megadruk.
Indrukwekkend om te zien.
Daarna op weg naar Adam’s Peak. Onderweg nog een theefabriekje bezocht, want we zitten nu in het gebied waar veel theeplantages zijn. Via schitterde bergwegen arriveerden we rond 15.30 uur in Dalhousie. Dit plaatsje ligt aan de voet van Adam’s Peak en is het beginpunt van de belangrijkste pelgrimsroute. Elke gelovige eilandbewoner wil een keer in zijn leven de 2243 m hoge berg beklimmen. En dat wilden wij ook. We zijn na aankomst ook meteen gaan rusten/slapen, tussendoor nog wat gegeten, want vannacht worden we door de gids opgehaald. Het officiële bedevaartseizoen is tussen vollemaan in november/december en april/mei. Dit jaar begint het op 22 december. Dus we zijn eigenlijk een week te vroeg. Daarom zijn er nog maar een paar stalletjes open langs de route en de verlichting werkt ook nog niet. Je gaat in het pikkedonker de route lopen met een bouwlampje op je voorhoofd of een zaklamp in je hand.

• 15 December 2018 - 12:21

Harita En Cris-jan:

Veel succes met jullie nachtelijke pelgrimsroute en klim op die reusachtige berg.Blijf goed bijelkaar en pas goed op.
    Alleen wel jammer dat jullie iets te vroeg zijn en niet alle stalletjes en of kraampjes er zijn.Maar het word een byzondere en indrukwekkende nacht.

• 16 December 2018 - 06:41

Joop Anneke:

Hallo Jose en Petra,

Wat bijzonder allemaal en apart dat er zoveel ritueel is, wat voor ons zo normaal is, dat je dat juist niet moet doen, Het niet ruiken aan een bloem!.
    Zonde dat je net te vroeg bent, maar ja, je kan niet alles hebben.
    Volgens mij hebben jullie wel een fantastische gids, niets is teveel, en met een goede gids zie en hoor je veel. Ik noem dit geen vakantie, maar een geweldige indrukwekkende reis. Heel interessessant.
    Liefs Joop Anneke