Begrafenis in Torajaland - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van PetraJose - WaarBenJij.nu Begrafenis in Torajaland - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van PetraJose - WaarBenJij.nu

Begrafenis in Torajaland

Door: Jose

19 Oktober 2015 | Indonesië, Rantepao

Vanmorgen werden we weer om 9 uur opgehaald. We gingen eerst naar de kebaumarkt. Een kebau is een soort buffel. Er stonden er een heleboel. Deze dieren worden liefdevol behandelt, elke dag worden ze helemaal gewassen. Vroeger moesten ze op het land werken, maar tegenwoordig zijn ze vervangen door machines.
Daarna naar de begrafenis. In het dorp zijn een heleboel gastenverblijven gebouwd. Hoe rijker, hoe meer gasten. Eerst kregen we allemaal wat te eten en te drinken. Als kado hadden we een slof sigaretten meegebracht. Op een binnenplein stond de draagbaar met het lijk (deze zat in een ronde rol) Na een tijdje liep de familie langs met hun geschenken. Veelal levende varkens op een plank. Daarna gingen een aantal dames muziek maken door bamboestokken in een bak op en neer te bewegen. Rond de baar werd gedanst door de mannen. Toen werden de baar en het onderstuk op 2 auto's geladen en reed men naar het dorp. Na ongeveer een uur komen ze dan weer terug. Dan worden de kebau's en varkens geslacht. Hoe meer kebau's, hoe rijker de familie is. Alle gasten krijgen dan een stuk vlees. Dit ritueel kan wel 5 dagen of langer duren. Het slachten hebben we (helaas) niet gezien.
Nadien zijn we nog verder naar het noorden, de bergen ingereden. Prachtige vergezichten met mooie rijstplateau's. Helaas is alles kurkdroog en kan de rijst pas geplant worden als het gaat regenen.
Aan het einde van de dag wat zitten chillen aan het zwembad. Vanavond vroeg naar bed, want morgen vertrekken we om half 8 naar Sengkang.

• 20 Oktober 2015 - 09:23

Cunera:

Hallo Petra en Jose,
    Ik ben jullie al de hele reis aan het volgen , klinkt goed!!harstikke mooi !en interessant! geniet er nog lekker van, tis zo dalik!!! warme groekuzzzzzzz van onze Willem en Mèn.

• 20 Oktober 2015 - 19:07

Franka:

Nou zoals ik het lees maak ik liever een begrafenis hier mee. Lijkt me best eng met al die varkens en daarna word er dus een vreetfestijn van gemaakt. Nog vele leuke dagen en heel veel plezier daar

• 21 Oktober 2015 - 18:53

Marc En Jose:

Hallo dames toch maar weer een keer reageren zoals wij lezen maken jullie het heel goed daar. Ben zeer benieuwd naar de foto's straks. Geniet er de komende dagen nog maar van,voor jullie het weten is de vakantie voorbij. Tot gauw marc en jose

• 21 Oktober 2015 - 19:37

Joop En Anneke Van Rijs:

Wat interessant!! zo iets is toch geweldig om mee te maken, een belevenis op zichzelf al.
    Er zijn ook mooie foto's gemaakt.
    Jullie vermaken je wel, er is zoveel te zien en steeds weer nieuwe dingen die je ontdekt en ervaart. Helemaal geweldig, echt een ervaring rijker.
    Liefs Joop en Anneke