Excursie in Torajaland - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van PetraJose - WaarBenJij.nu Excursie in Torajaland - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van PetraJose - WaarBenJij.nu

Excursie in Torajaland

Door: Jose

18 Oktober 2015 | Indonesië, Rantepao

Om 9 uur stonden onze chauffeur en gids Gibson ons al op te wachten voor de excursie door Torajaland.
Eerst gingen we naar Lemo. Hier bevindt zich een van de meest imposante bijzettingsrotsen van de Toraja.. Menl laat daar in het kalkgesteente grafkamers uitbeitelen die met rijk versierde houten deuren afgesloten werden. De meer dan levensgrote tautaubeelden fungeren als wachters.
Daarna zijn we naar de lokale markt in Makale gegaan. Daar was van alles te koop. Hanen voor hanengevechten, hangbuikvarkens lagen er al levend vastgebonden op een plank, klaar om mee te nemen. Verder heel veel groenten, kruiden, rijst, palmeiland en allerlei ander handelswaar.
In Tampang Allo zijn grotgraven, vol oude botten en schedels en doodskisten in de vorm van oude boten. In Kampira kun je babygraven in een boom zien. Deze zijn voor baby's die nog geen tanden hebben. In de loop van de tijd vergroeit het graf weer met de boom.
Na de lunch nog naar Kete Kesu, een van de oudste dorpen van de Toraja's, maar ook bekend van het traditioneel kleurrijk houtsnijwerk.
Morgen gaan we naar een begrafenis. De overledene, die vaak al jaren thuis opgebaard ligt, omdat men moet sparen voor de begrafenis, worden uiteindelijk in een met houtsnijwerk versierde houten doodskist gelegd en definitief bijgezet in een grafkamer of grot bij een rotswand in de buurt van het dorp.

• 18 Oktober 2015 - 14:02

Germa:

Hu, klinkt een beetje luguber. Zal beslist erg indrukwekkend zijn om dat te zien.
    Hoop dat jullie daar foto's van kunnen maken zodat wij via jullie reisverslag mee kunnen kijken.

• 19 Oktober 2015 - 09:21

Elle Mark En De Kids :

Ben erg benieuwd hoe jullie de begravenis hebben ervaren. Lijkt me erg apart om dat mee te maken. Geniet nog van jullie laatste week!
    Xxx

• 19 Oktober 2015 - 10:19

Elly:

Mooi om te lezen dat jullie van alles zien,nog gaan zien en al gezien hebben . Ben ook heel benieuwd hoe jullie zo n begrafenis ervaren. Nog heel veel plezier samen.